Friday

Marilah kita pikir sama-sama.

BY Aidil IN No comments


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pernahkah kamu diberikan link video mengenai PRU13 mengenai warga asing dan Peti undi dibawa lari? Baru-baru ni aku telah menerima link video mengenai warga asing dan peti undi dilarikan semasa PRU 13 oelh sahabat aku. Telalu banyak link yang diberikan. Dan aku telah melihat semua link tersebut berulang kali bagi mengenal pasti kesahihannya. 

Bila aku tengok video tu, semuanya tidak cukup bukti yang kukuh dan tepat. Kejadian tu berlaku di mana ku pun tak tahu. Aku dengar citer yang lain berlaku di pandamaran, Klang. Bila dilihat semula memang kesian warga asing tu kena belasah kerana dituduh penggundi hantu. Rasa geram pun ada, rasa kelakar pun ada. Kenapa? adakah perkara ini sebenarnya provokasi bagi menjatuhkan dan kebencian terhadap imej Barisan Nasional?  Aku bukankah orang politik yang berpihak kepada Barisan Nasional. Semua ni aku pun boleh buat, tahan mana- mana orang, ambil video guna Hanpon yang canggih tu, pastu cerita satu dunia. Pastu ramai yang follow plak tu. Aku berpikiran terbuka tidak berpihak kepada mana-mana parti. Sebab apa aku kata begitu? Bila ko di pihak A ko akan cerita keburukan di pihak B. Bila ko di pihak B korang akan cerita kebodahan di pihak A. Aku lebih suka mendengar cerita daripada kedua2 pihak dan aku akan ambil note di situ untuk cuba cari kesahihannya. Tp bagi aku mesti ada kerajaan dan juga pembangkang. Tak semua perkara yang dibuat oleh Parti A ni adalah betul. Jadi pihak B lah yang akan bangkang dan mengajar atau menegur mereka semua ni.  

Okeys. Bebalik Cerita bangla tadi tu. Bila aku tengok bangla tu nyanyi lagu negara yang salah tu. Mereka kata ini keje orang BN. Tp dalam kepala otak aku ni, adalah mereke ni betul-betul atau orang yang telah diupah untuk melakukan provokasi dan membuatkan kebencian terhadap BN. Kalau dia orang ambil contoh bangla tak reti nyanyi lagu negeraku dan tidak tahu rukun negera. adakah rakyat Malaysia yang tidak menghafal rukun negara dan menyanyi lagu negeraku iktiharkan sebagai warga asing. Kalau korang tak percaya apa yang aku kata ni, korang boleh pergilah tanya makcik,pakcik mat rempit,minah rempit, kaki disco dan lain-lain lagilah sama-ada melayu, cina dan india suruh mereka cakap mengenai rukun negera Malaysia dan nyanyi lagu negeraku. Adakah mereka yang tak ingat ni akan diistiharkan bangla atau pendatang asing atau pengundi hantu?pikir-pikirkanlah secara logik dan pikiran yang positif bagi membina minda kita ni. 

Mengenai isu bangla pengundi hantu ni, Adakah fikiran orang parti ni akalnya berpikiran pendek dan tidak berakal. Kenapa aku kata begitu? Kalaulah aku jadi PM adakah aku akan ambil bangla untuk mengudi sedangkan berita mengenai bangla pengundi hantu telah tersebar luas sebelum PRU13. Adakah aku akan teruskan usaha itu?Lebik baik aku ambil warganegara orang dari China, Taiwan, Hongkong dan India kerana rupa dan fizikal mereka adalah sama dan susah hendak mengenal pasti.

Apa yang aku pelik bila peti mengundi dijumpai di atas rumput padang awam. Percakapan dalam video tu kata helipkopter MCA telah membuang peti undi di situ. Adakah anda pernah berfikir tentang logik dek akal kita yang dianugerahkan oleh Allah tidak digunakan dengan sebaiknya. Adakah orang MCA yang naik helipkopter telah membuang peti undi di padang awam secara terang-terangan. Lebih baik bakar dan hapuskan bukti ini daripada campak peti undi ke padang awam secara terang-terangan ini atau Adakah orang MCA telah menghianati parti komponennya sendiri bagi menghancurkan parti BN ini supaya rakyat akan membenci kepada parti BN ini. Apakah tindakan BN selepas ini?

Kalau korang tgk ada video kereta kena tahan . Aku andaikan itu adalah peti undi pos untuk dibawa masuk kedalam dewan. Bukan peti undi di bawa keluar. Kereta itu telah dihalang oleh penyokong parti tersebut. Di sini aku tidak boleh mengetahui  prosedur peti undi pos di bawa masuk semasa PRU13. Di sini SPR boleh memperbaiki mengenai undi pos yang boleh dikatakan meragukan kerana datang lewat semasa hendak mengira undi. Sepatutnya undi pos perlu berada awal dan kita perlu tahu berapa jumlah penduduk disitu yang mengundi pos. Kita kena baiki cara undi pos ni bagi mengelakkan keraguan kepada rakyat. SPR perlu mengubah cara undi ini bagi mengubah kepercayaan rakyat terhadap SPR. Terima Kasih.


 






0 comments :

Post a Comment